Hummus a pojednání o cizrně

Jídlo 0 comments

A máme tu další poslední dobou oblíbené jídlo blízkého východu.

Hummus je velmi tradiční jídlo právě z okolí Damašku. Historicky se první recept objevil v Káhiře ve 13. století. Je ale pravda, že tento pokrm se připravoval trochu jinak než dnes. Až od 19. století se do hummusu přidává citrón místo vinigretu a česnek.

Hummus má velký obsah železa, vitamínu C, kyseliny listové a vitamínu B6. Díky cizrně má vysoký obsah proteinů a vlákniny, což je zároveň dobře doplněno methioninem obsaženým v sezamu z tahini. Hummus má své uplatnění ve vegetariánské a veganské kuchyni, kde při konzumaci složí jako výborný zdroj proteinů.

Samotná cizrna, nebo taky římský hrách, která je hlavní složkou hummusu patří mezi luštěniny a je pro Český region překvapivě blízká. Jedná se o jednu z původních plodin, na které jsme v průběhu času zapomněli. Cizrna byla zřejmě vyšlechtěna před 7000 lety v oblasti jihovýchodního Turecka nebo v Sýrii, a to pravděpodobně z divokého druhu Cicer reticulatum.

Cizrna má zastoupení téměř všech vitamínů a minerálních látek. Obsahuje hodně železa (více než jiné druhy luštěnin), ale i vápník, hořčík, draslík a mangan. Má vysoký obsah zdravých tuků a vlákniny a je výborným zdrojem rostlinných bílkovin.

Obrovskou výhodou cizrny je, že za poměrně levný peníz nakrmíte hodně lidí. 🙂 Z cizrny se dělá nejen zmíněný hummus, ale také poměrně známé kuličky falafel.

Vzhledem k tomu, že se jedná o luštěninu, doporučuji ji vařit podle stejného postupu jako zmíněno v předchozím příspěvku o luštěninách.

Co budeme potřebovat na Hummus:

1 menší hrnek suché cizrny

2 lžíce tahini (dá se sehnat ve zdravé výživě, DMku nebo třeba i Delmartu)

2 stroužky česneku (pokud preferujete mírnější chuť, dejte jenom jeden)

½  citrónu

Sůl, pepř

Olivový olej – podle potřeby (doporučuji extra virgine za studena lisovaný, vzhledem k tomu, že se s ním nevaří)

  1. Uvařenou cizrnu (podle návodu v článku o luštěninách) necháme vychladnout.
  2. Doporučuji si cizrnu přendat do užší, ale vysoké nádoby – bude se lépe mixovat. Popřípadě to rovnou hoďte celé do mixéru.
  3. Přidáme do ní půl hrnku studené vody, a zbylé ingredience – česnek tam hážu celý, stejně ho rozmixuji, z citrónu samozřejmě vymačkám šťávu, dužinu tam nedávám 😉 Sůl a pepř podle chuti – vždy můžete přidat.
  4. Pokud to máte v mixéru, mixujte. Pokud máte tyčový mixér, zaveďte mixér a mixujte 🙂 Z cizrny by se měla vytvořit hmota podobná pastě – nemusí se ale lepit. Pokud se vám to hodně lepí, přidejte opravdu studenou vodu. Stačí trochu.
  5. A máte to.

 

Hummus se nejčastěji podává s pitou, která se dá různě koupit. Doporučuji ji na chvíli hodit do trouby a nahřát, je to mnohem lepší.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *