Rozdíl mezi Asthanga, Vinyasa a Hatha jógou

Jóga 0 comments

Vzhledem k tomu, že běžný režim mého života už je dávno popsaný v předchozích článcích a tolik nového se zase neděje. Takže jsem se rozhodla pustit do trošku zajímavější debatě o józe v praxi.

Běžně se můžeme na trhu setkat s bohatou nabídkou různých jóg – od bikramu, přes power jógu, vinyasu, asthangu až po hathu.  První dvě varianty jsou typická ukázka setkání východu se západem. V Indii se s bikramem ani power yogou nepotkáte – aspoň ne v neturistických oblastech.

Bikram, nebo také hot jóga je na západě hodně populární ze dvou hlavních důvodů. Za prvé, díky teplu, které prostupuje celé tělo je mnoho lidí schopno většího protažení, než za normálních podmínek. To znamená, že pokud v předklonu běžně nedosáhnu na zem, při bikramu dost možná na zem dosáhnu.  Problém je v tom, že tím se tahle aktivita stává rizikovou. Běžně se u ní natahují a trhají svaly, povolují úpony a podobně. Pokud člověk chodí na Bikram dlouhodobě a dlouhodobě má špatné postavení těla, může to odnést i páteř. Za druhé, hodně lidí v dnešní době hledá adrenalin a výzvu. A protože jóga je hodně mírově založené umění, uspěchaná doba na západě jí potřebovala přidat na tempu.

Pokud máte jiný důvod, proč chodíte na bikram, prosím, napište mi to do komentáře, ráda se přiučím 🙂 .

Power jóga je další západní paskvil. Mělo by se jednat o zrychlenou klasickou jógu se zaměřením na budování svalové hmoty a hubnutí. Avšak, co jsem tak obešla power jógy v Praze, tak většina z nich je líná oproti tomu, co umí vinyasa 🙂 .

A co to tedy ta vinyasa je? Vinyasa se dá ze sanskritu rozložit na vi (určitým způsobem) a nyasa (na místo). Přeneseně to tedy znamená synchronizovaný pohyb. Jogíni synchronizují tento pohyb s dechem. Současně to ale může být způsob, jakým se jeden dostává z a do pozice (ásany). Sanskrit je zkrátka takový, málokteré slovo má pouze jeden význam 🙂 .

V běžné praxi je vinyasa sousled ásan, které na sebe navazují a synchronizují se s dechem. Klasický pozdrav slunci může být nazývaný vinyasou, pokud každý pohyb bude v souladu s dechem. Stejně tak se můžou postavit různé ásany za sebou a propojit. Kreativitě se meze nakladou, avšak stále by se měly dodržovat jisté zásady, jako že záklony jsou třeba až na konci lekce, protože to je člověk nejvíce ohebný.

Asthanga… To je kapitola sama pro sebe. I zde se setkáváme s dvěma možnostmi výkladu. Asthanga je původně filozofický systém osmi základních předpokladů (nebo doslova končetin), na kterých je postavená celá jóga. Mám v plánu tomu věnovat celý článek.

Asthanga se ale také říká systému sekvencí, se kterými přišel Pattabhi Joise v 70-tých letech, avšak dále ho rozpracoval B.N.S.Iyengar. Asthanga v této podobě byla vytvořena pro 16-ti leté chlapce, kteří překypovali energií. A proto je asthanga nejdynamičtější typ jógy.

Avšak původní a nejoriginálnější jógou je hatha. Hatha je praxe, která člověka připravuje k meditaci. To znamená, k dlouhodobému udržení stabilní pozice. Hatha je holistické cvičení, které pomáhá i ve fyzioterapii, ale současně i na psychické a nervové úrovni. Ásany nejdou v sousledu za sebou, spíše je to o tom, dostat se do pozice a setrvat v ní nějakou dobu. U začátečníků většinou 6 nádechů a výdechů až po minuty pro pokročilé jogíny. Avšak pozor, ne všechny ásany jsou dělané pro dlouhodobé držení.

Každá jóga je dobrá na něco jiného, asthanga je nejdynamičtější, člověk se u ní i zpotí. Vinyasa je skvělá pro koordinaci dechu. Doporučila bych jí lidem s mělkým dýcháním a potřebou pohybu, protože i vinyasa může být náročná. A hatha je dobrá pro holistické/léčebné účely, stejně tak pro fyzioterapii nebo zklidnění a protažení se před delší meditací.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *